Jenna Blum - De verloren familie

01-01-2017

Na het lezen van 'Het familieportret' van Jenna Blum verwachtte ik dat haar nieuwe boek zich wederom zou afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Niets was minder waar, 'De verloren familie' is een prachtige roman, waarin de hoofdpersoon 'Peter' een overlever is van het concentratiekamp Theresienstadt. Zijn vrouw en twee dochtertjes overleefden de oorlog niet. Dit boek omschrijft prachtig dat het overleven van de gruwelijkheden van de oorlog en het verliezen van zijn familie zelfs jaren later nog grote impact heeft op het leven van Peter, maar ook van zijn nieuwe vrouw June en hun gezamenlijke dochter Elsbeth.
De roman is verdeeld in drie delen. Elk deel wordt verteld vanuit het perspectief van één van de drie gezinsleden. Ik vond dit emotionele verhaal prachtig om te lezen en het heeft me een heel nieuw beeld gegeven van de naoorlogse jaren in Amerika. Ook erg leuk zijn de menukaarten van Masha's, het restaurant van Peter, dat vernoemd is naar zijn eerste vrouw. Ik ben blij dat de cover van dit boek prachtig past bij mijn editie van 'Het familieportret', een absolute aanrader voor in elke boekenkast. 

Roos, Alice en Ilena - Literatuur en Vertellen,  Hogeschool van Amsterdam, 2020
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin